diumenge, 15 de novembre del 2009

Caminada de Nulles als Meandres del Gaià, per Vilabella

Celler modernista de Nulles - Els Set Pons

Em van informar que el dia d'avui feien una caminada des de Nulles a Vilabella, i als meandres del Gaià, organitzada pel Servei Comarcal de turisme del Consell Comarcal de l'Alt Camp, amb la col·laboració, entre varies entitats, de la Xiruca Foradada.
Vaig fins al Celler Nulles, que es el lloc de sortida, i ho fem a un quart i mig de deu, després d'una petita xarrada des del Consell i marxem en direcció al poble de Nulles on es dona un tomb per visitar-ho.
“El municipi esta situat al sud de la comarca de l'Alt Camp, compta amb 382 habitants (2006) i inclou també els agregats de Bellavista i Casafort. El paisatge és típicament mediterrani. Les primeres referències de Nulles les trobem al document on es formalitza el traspas del poble de Guillem de Claramunt a Guillem de Reixac, l'any 1165. El nucli esta format al voltant de l'església i dels murs de l'antic castell, situat en un turonet a la vora del Torrent dels Garidells. Els carrers del nucli antic conserven la tipologia de les cases rurals de la comarca i els ravals obren el poble cap al campo. L'Església parroquial està dedicada a Sant Joan Baptista, l'edifici es va començar a construir entre el 1510 i el 1520, tot i que es va refer al segle XVIII, seguint les línies d'estil barroc de transició al neoclàssic. El campanar és octogonal, però neix d'una base quadrada; sobresurt la torre octogonal, que culmina amb una cúpula de ceràmica vidriada que reflecteix la llum del sol”.
Arribem a Vilabella, on esmorzem a la zona esportiva, del que porta cada u porta, on ens donen avellanes, olives arbequines, vi, aigua, cafès i llet.
Després d'aquí ja seguim per baixar cap el riu Gaià i el seguim una estona per la seva vora i el creuem tres vegades per ponts que han posat nous al arranjar aquest camí, passem per quarta vegada el riu, aquesta a gual, i arribem al Set Pons, una gran obra d'enginyeria per fer que el ferrocarril salvar el gran tall del Gaià.
D'aquí, ja pugem per una pista cimentada, passem per un mirador on es veu a primer terme la Tossa Grossa de Montferri, i al costat gran part del Alt Camp.
Tornem a passar per Vilabella, i agafem un camí vell, entre terres de conreu, per arribar a Casafort, un petit llogaret, on hi ha el Restaurant “Quinta Forca”.
“Aquest llogaret agregat de Nulles esta situat al nord-est del poble. Se sap que l'any 1359 pertanyia a Francesc de Montbui. L'edifici més destacat del poble mostra un escut del S. XVIII que correspon als comtes de Perelada, barons de Vallmoll, on apareix la llegenda "El senyor mou causa i la jutja”, atribuïda al Sant Ofici o Inquisició”.
D'aquí ja cap a Nulles, on arribo a tres quarts de dos, podent visitar el Celler Modernista.
“La Cooperativa Vinícola de Sant Isidre va ser fundada l'any 1917. La major part de la collita es destina principalment a l'elaboració de cava, tot i que també s'hi fan vins de prestigio l'edifici modernista que acull la Cooperativa és el monument emblemàtic de Nulles i va ser declarat Bé Cultural d'interés Nacional. Aquest edifici és una de les principals obres de Cèsar Martinell. La façana exterior, pensada com una doble portalada monumental, combina l'obra vista amb murs de pedra seca. Les naus interiors estan configurades per uns arcs que sostenen amb molta força i originalitat l'estructura de l'edifici".
...............................

Mapa del recorregut

Perfil del recorregut

Per baixar el track, polsa aquí. I per les fotos, aquí.

Com es pot comprovar pel perfil, es una caminada fàcil i apta per tothom, que m'ha anat molt bé, després del temps que he estat sense fer quasi res.