diumenge, 26 de febrer del 2012

Hostal Roig, Serra de la Campaneta, Castell de Toló, Toló, Hostal Roig

Serra de la Campaneta

Avui em sortit junts la Montse, l'Albert, l'Àngels, el Paco, el Rafa, la Nuri, el Lluis i jo, i per això hem triat anar a la Serra de la Campaneta, per veure unes quantes trinxeres de la guerra incivil que es va viure a les espanyes, provocades per la insurrecció d'una colla de feixistes. Seguirem, a la nostra manera, una de les rutes del llibre “25 excursions pel Front del Pallars” de Joan Ramon Segura i un track que m'he baixat d'internet, que no poso la referència com acostumo a fer ja que hi ha més d'un lloc que ens ha portat a confusió, segurament per culpa nostra.
Arribem a Vilanova de Meià i seguim la carretera que va cap a Terradets i deixem el cotxe al costat de l'Hostal Roig. Sortim quan manquen deu minuts per les nou del matí.
Per avui no es preveia massa fred, tal i com ha succeït, encara que només sortir i al costat de la pista hi havia una petita clapa de neu. Com aquesta gent sempre te fam, hem de parar a esmorzar entre Ca l'Ermengol i el Coll de Grau, al costat dels conreus ja que el camí està tallat per ells i hem de creuar xafant-los.
La guia ens feia deixar la pista de l'Era de Pedra, però com el track hi passa nosaltres ho provem i la veritat es que val la pena, ja que tenim una bona visió cap a la plana de Tremp. Des de que hem deixat la pista s'han de seguir rastres, però no hi ha cap problema per fer-ho. Quan estem arribant al cingle trobem dos excursionistes que retornen, jo penso que deuen seguir la guia, que per baixar al Barranc Gran es fa per la pista de la dreta, nosaltres seguim el track i trobem un grauet molt maquetó que ens porta de seguida.
Una vegada al barranc hem de triar si pugem a la torre elèctrica que tenim al davant (es una de les puntes de la Serra de la Campaneta), per la dreta o per l'esquerra, la guia diu per la dreta i el track per l'esquerra, però en els dos casos estem advertits que no hi ha camí clar, i s'ha de seguir els rastres. Triem el de la esquerra, que va pujant bastant be, però ens trobem un tallafocs, i aquí tenim problemes, ja que després de creuar-ho ens costa trobar la continuació, després d'una mica de despiste i uns mes amunt i els altres mes avall, trobem un senderó bastant brut que encara que es va una mica a l'esquerra, després tomba per deixar-nos a l'esplanada de la torre.
Un respir i ja seguim cap el Tossal del Vigatà, una dels tres cims de la serra, on ja trobem els primers restes de trinxeres, per cert molt trinxades. A un clot al mateix cim, un company troba ferralla de la guerra. Fem la foto de rigor, i baixem al collet que comunica amb el segon cim. Mes trinxeres, alguna de llarga, esvorancs amb ciment que sembla era on estaven situades peces d'artilleria i restes de cabanes.
A partir del segon cim be l'aventura del dia, ja que no trobem el baixador, la guia no ho diu clar i el track ens diu que em de baixa al recte, i per això s'hauriem de saltar varies feixes amb cingles de mes de tres metres d'alçada. Després d'una petita recerca reculem fins al cim, ja que a la seva sortida hem vist un senderó que encara que marxi en sentit contrari hi pensem que tombarà cap el coll entre els dos cims, a mes baix nivell, pel que ho provem i exactament es així. A partir d'aquí fins el coll que hi ha a peu del castell de Toló, s'han de vigilar les fites, hi han trossos que el camí es molt evident però hi ha moments que es molt difús i estem en mig del bosc i no tenim massa perspectiva. La pujada al castell la fem per l'únic lloc on es podia pujar, pel S, on encara es pot veure una mica el que eren les escales de pujada.
De castell no en queda res, això si molta pedra pel tombant seu i de l'església, dos trossos de pared que miren al sud. Per saber del castell de Toló, aquí (->).
A la seva gran esplanada profitem per dinar. Després d'això baixem cap el llogaret de Toló, aquí hi havia un camí molt maco tot empedrat però ara està completament malmès i algunes de les seves suaus marrades estan inservibles i aquests trossos es baixa pel barranquet.
Toló era un llogaret que pertanyia a Sant Salvador de Toló, ara molt enrunat, encara que les edificacions que resten en peu son dignes de veure encara que atrotinades.
Passem per la Gargalleta on trobem una parella cuarentona que pel que parlem estan arranjant l'habitatge però no son de la zona, ja que no tenien coneixement del castell ni de les trinxeres, si de l'església enrunada. Trobem una tanca metàl·lica que hem de saltar com podem per seguir per camí per “Los Solans” i després buscant rastres sortir a la pista. Segons els mapes el camí que seguíem no te sortida una vegada creues el Riu de Conques.
Ja només queda la “patejada” pel camí del Pla de les Forques i un quilòmetre i mig de carretera. Arribem on tenim el cotxe a les quatre de la tarda, després de fer tretze quilòmetres quatre-cents.
Tres de nosaltres intentem pujar al Castell de Montllor (Castell dels Moros), per informació aquí (->)Vorejant el sembrat trobem unes fites i un senderó mig net, anem comprovant que està fet pels escaladors, va tombant tot el pany de paret fins que trobem un lloc on pujar, jo amb mes o menys dificultat. Arribem dalt on només queda un petit fragment del que era una torre circular, dalt del roquer. Tot l'entorn està totalment tapat per la vegetació, amb moltes alzines i boixos. Baixem i acabem de donar el tomb pel seu peu. Ens sembla veure el que era l'entrada però ara es impossible arribar, i ja ens anem al cotxe on ens esperem els demés. De tornada cap a casa no podia mancar la cerveseta ben guanyada.
El dia ha estat molt maco, la sortida ha valgut la pena, el camí ha estat bonic amb bones “vistes”, malgrat l'últim tros que s'ha fet una mica pesat al ser primer una pista ampla i després carretera. El dia ens ha acompanyat, semblava un dia d'estiu si no fos pel petit airet, però ens ha permès caminar bastant desabrigats.
De la companyia només es pot parlar be, tot el viatge d'anada, l'excursió i el viatge de tornada ens hem passat rient, o sigui que no es pot demanar massa cosa més, i a l'hora de buscar els possibles desviaments la gent a col·laborat en la seva recerca, fet que sempre em queixo quan surto amb segons quins companys.
Aquí poso el comentari que he escrit a la pàgina d'inet d'on vaig treure el track:
“El tros de track del començament de la baixada del segon cim no es correcte, ja que segons sembla es baixa al dret de feixa a feixa amb cingles de dos a tres mestres. Tal i com surts del cim es veu un sender que primer baixa en direcció NE i ens ha de portar al coll entre el cim segon i tercer i des d'allí seguir fites i ens porta a peu del Castell de Toló.
Hi han tres trossos de camí que no es gaire marcat pel que crec i sense ànims de discutir que la excursió no es fàcil, com a mínim moderada. Aquest trossos son: la pujada a la torre, la baixada que he descrit i després des de la Gargalleta a la pista, que per cert ara s'ha de saltar una tanca metàl·lica”.
Cada u pot opinar el que vulgui, però jo a vegades no em se callar.

Per baixar el track, teclejar aquí. Per veure o baixar les fotografies, aquí.

1. parlant del comentari que has fet a la pàg que has baixat d'inet. No trobo que el retret que li fas sigui correcte, ja que si ell vol baixar al dret té tot el dret a fer.ho, i és tan correcte com nar a buscar el coll, a no ser, que en la seva pàg, que no la dius, digués el contrari.

2. Ell no te pàgina d'inet, al menys no posa el nom. Ell té tot el dret a fer el que vulgui, però quan puja al wikiloc ho hauria de haver comentat i més quan posa la sortida com a fàcil. No es correcte posar fàcil i després trobar-se amb problemes amb els camins.