He recuperat aquí un text publicat a la Revista Vèrtex del juliol-agost 2013, amb la seguretat que si l'editorial no volgués que ho publiqués, de seguida ho esborraria. Tinc l'acceptació de la Sra. Anna Mongay, autora del dibuix.
Es un tema que sempre m'ha molestat que a la gent que no pugui o no vulgui gastar en demesies o gens, no tinguin oportunitat de fer res. A part del que diu l'article hi ha un exemple molt clar, son les carreteres que no estan gens preparades per a la gent que vulguin anar caminant, a més tot comptant que dita carretera tingui voral, desapareix si es troba un pont, a vegades, aquest, te vorera, però no hi ha manera d'enllaçar el voral amb la vorera. Deixo de divagar i passo a copiar l'article:
TEXT: Josep Maria Cuenca. IL·LUSTRACIÓ: Anna Mongay |
"Quan jo era petitet, amb vuit o nou
anys, ni festejava ni presumia, sinó que vaig anar a viure una
temporada a Rialp, al Pallars Sobirà, perquè al meu pare li hi van
oferir una feina ben pagada durant uns quants mesos i tota la família
el vam acompanyar. Parlo de l'any 1974,aproximadament. El meu pare
era paleta i en aquell temps va participar en la construcció de
diversos apartaments a la comarca pirinenca esmentada. La
premodernitat del monocultiu de la indústria turística ja havia
quedat enrere, però encara no era sospitable el que passaria a
partir de l'equador deis vuitanta del segle passat. Era tan poc
sospitable que el Pirineu que jo record o d'aquella estada fascinant
pera un nen de ciutat com jo estava en alguns sentits més a prop de
l'any 1900 que no pas del 2000. Hi havia turistes, però no
massificació; les traces de l'urbanisme tenien més a veure amb la
deixadesa o l'abandonament que no pas amb la colonització de les
segones residencies; i les besties encara eren més nombroses que les
maquines. A les botigues dels pobles podies trobar de tot i a preus
mòdics: un xolís, pa, bombetes de 125 volts, mistos, cantimplores,
tabac, paper higiènic i el Calendario Zaragozano o la penúltima
historieta de Mortadelo y Filemón. I menjar bé fora de casa, inclús
molt bé, era possible i barat en més d'un lloc. Van passar uns anys
i, al 1982, vaig fer la meva primera travessa pirinenca com a
excursionista. En tretze dies vaig anar del massís del Cotiella al
Pare de Sant Maurici i Aigüestortes. Res de substancial no havia
canviat des de la meva habitació fugaç; als anys setanta a Rialp.
En el decurs d'aquella travessa irrepetible i vitalment fundadora
recordo haver menjat o dormit bé i a bon preu a la vall de Plan, a
la de Benasque i, un cop més, al Pallars.
No evoco episodis llunyans de la meva
vida per cap mena de nostàlgia irreprimible. Els evoco simplement
per constatar que moltes coses han canviat d'aleshores ençà;
malament rai si no fos així. Tanmateix, és prou raonable demanar-se
si tots els canvis produïts han significat un progrés indiscutible.
Parlo com a muntanyenc i admeto que l'assumpte és complex, però
també és imprescindible abordar-lo. I no m'impulsa a fer-ho cap
dèria particular, sinó un fet concretíssim. Pocs dies abans de la
Setmana Santa passada, vaig escoltar al Telenotícies les
declaracions fascinadores d'un destacat representant de la indústria
turística gironina. Amb posat abatut i cavil·lós, aquest senyor va
declarar davant la càmera que les previsions d'ocupació hotelera
per als dies de vacances que s'acostaven eren baixes i que la cosa
-és a dir, el negoci- pintava malament. I, abans d'acabar de dir la
seva, va afegir que hi hauria poc turisme de qualitat i massa
excursionistes. Literalment. Les clares paraules de l'individu en
qüestió em van dur a recordar -ja em disculpareu l'enèsima
evocació personal que em permeto- un dia de juny del 2000 en que
vaig entrevistar l'aleshores president del Consell Comarcal del
Ripollès i em va dir que allò que interessava a ell i a la seva
comarca era el turisme de qualitat, no els xiruqueros. Això, també
literalment.
En la nostra societat les paraules
acostumen a ocultar o falsejar la veritat enlloc de revelar-la. És
una conseqüència natural de la mercantilitzaciò universal imperant
segons la qual l'únic valuós, des de la mentalitat socialment
dominant. són els diners i no la dignitat humana. Si visquéssim en
un món en que les relacions socials no es trobessin pervertides per
la preponderància dels interessos particulars sobre els interessos
generals, tothom entendria perfectament que el concepte turisme de
qualitat es referís estrictament a un bon servei i no a una tarifa
exorbitant només assequible per a butxaques privilegiades deleroses
d'ostentació. En un país profundament democràtic tothom hauria de
poder exercir el dret d'accedir a serveis turístics de qualitat
sense exposar-se al risc d'arruïnar-se.
Resulta ben curiós que en el temps de
la meva infància i adolescència, quan el país era més pobre que
no pas avui, si més no certes modalitats de turisme de qualitat
estiguessin a l'abast d'un nombre més gran de gent que en
l'actualitat. Avui, en canvi, quan algú parla de turisme de qualitat
és prou clar que es refereix essencialment als sectors de
consumidors turístics amb capacitat de fer despeses considerables.
També en aquest cas es manifesta la polarització entre rics i
pobres que el món pateix. Si algú no pot pagar, per tant, s'exposa
a l'exclusió. Traslladada a l'àmbit de la muntanya i de la natura
en general, aquesta lògica verinosa la van exposar molt bé
l'empresari i el polític que he al·ludit més amunt i no cal gaire
esforç per descodificar-la: els excursionistes, els xiruqueros, no
interessen; interessa només la gent amb calés i amb ganes de
gastar-se'ls. Tot plegat, però, no es redueix a una mera qüestió
de saldos en els comptes corrents. La tendència privatitzadora del
nostre món també implica una inquietant involució pel que fa a
l'accés democràtic al bé comú. I la muntanya i la natura són un
bé comú. És prou evident que per a certs individus remenadors de
cireres els xiruqueros no només no resulten atractius des del punt
de vista econòmic, sinó que fins i tot la seva simple presencia fa
nosa o pot fer-la. Si la tendència econòmica actual i els seus
corresponents discursos culturals no canvien, no és cap disbarat
pensar que més aviat que no pas tard els usuaris de la muntanya i la
natura més austers -tant se val si per decisió lliure o per
obligació- seran considerats com a indesitjables. Dit d'una altra
forma: ara mateix l'estigmatitzaciò econòmica dels excursionistes
és un fet que, de moment, només es manifesta de forma subtil i
parcial; tanmateix, potser no és gaire lluny el dia en que es
manifestarà sense embuts i de manera implacable".
T
000000000000000000000000000
Molt ben parit l'article, però gens enigmàtic...
ResponElimina