diumenge, 25 de gener del 2009

Sant Salvador de les Espases i Sant Pere Sacama

En aquesta excursió s'han ajuntat dues variants, primera que feia molt de temps que volia anar pel barranc que des de la Puda puja per amunt, i que veia sempre que passava per aquesta carretera i que no tenia ni idea d'on anava i com era. I la segona es que quan vaig descobrir que anava a un 100 cims i vaig descobrir un track de la pagina de wikiloc, de seguida vaig pensar de fer-ho, encara que el problema es que el track sortia de Monistrol, nomes arribava a Sant Salvador i per tornar anava per una pista totalment solana i polsegosa que va paral·lela al Llobregat i la carretera, i es veu des d'ella. Quan posa les mans en Josep Maria Balanyà, de seguida rectifica els tracks, els dona la volta, els posa cap per avall, i al final fem alguna cosa similar i casi sempre quasi sense tocar pista.
Al que anava, ens truquem i quedem d'anar en Josep Maria, l'Albert Poblet, l'Esteve Salvador i jo. En Jordi, l'altre del grupet no pot venir per assumptes familiars. A ultima hora en Josep Maria, que es el que mes havia treballat en el recorregut, no pot venir, l'han avisat que te guàrdia ....
Deixem el cotxe, dins del camí que va a la Puda, a uns 20 metres de la sortida del camí. Veiem que en una esplanada que hi ha mes aprop de la Puda, hi han bastants cotxes aparcats i molta gent preparant-se per sortir a caminar.
L'excursió que em seguit es aquesta, extreta de la pagina web: http://www.elepep.net/creu_saba/s%20pere_sacama.htm, crec que Elena i Pepe, els propietaris no s'enfadaran:

De S. Salvador de les Espases a S. Pere Sacama:
Recorrido por una bonita zona entre, las ermitas de Sant Salvador de les Espases y Sant Pere Sacama,por un camino con amplias vistas de las Comarcas circundantes, y de la montaña de Montserrat.
Aproximación: En la carretera de Abrera a Manresa C-55 y a unos 2 kms pasado el desvío de Olesa, desvío a la derecha al abandonado Balneario de la Puda (100 metros) nada mas tomar el desvió veremos a nuestra derecha el sendero que hemos de tomar.
La Excursión: El sendero sube rápidamente pasamos por,encima de un túnel del ferrocarril,cruzamos el torrente dos veces ,vamos viendo a lo lejos en lo alto Sant Salvador de les Espases,en un cruce de caminos tomaremos el de la izquierda por una pendiente rocosa bastante, pronunciada llegamos,a una capilla entre las rocas y la Ermita de: Sant Salvador de les Espases (413 m) .Antigua capilla del castillo de Les Espases documentado desde el año 985 y del cual solo quedan los restos de una torre circular. Tiene una zona libre con mesas y llar de foc y una puerta por la que se accede a la cima del promontorio desde donde se tiene una buena panorámica del Monasterio de Montserrat, por debajo de la capilla se encuentra una fuente. Hay una parte cerrada con cocina y comedor y con bastantes recuerdos de visitantes, si tenéis la suerte de encontrar alguno de los responsable de mantener cuidado el lugar os lo mostrara con mucha amabilidad.
Desde la puerta del refugio tomamos un camino escalonado, en bajada dejamos el sendero que va a Can Tobella y después de subir por un tramo de camino a ratos escalonado,llegamos al Coll de Bram (440 m)a nuestra izquierda dejamos el sendero que lleva al Puig del Hospici (528 m),tomamos un sendero a la derecha hasta atravesar el Coll de la Pedra(480 m) (Imagen de Sant Bernat de Mentón patrón de los excursionistas),bajamos al inconfundible Pla del Fideuer (415 m) a la derecha vemos el Puig Cendrós (505 m)con su recto y empinado acceso a la cumbre, atravesamos el Pla y enfilamos un camino al principio, en fuerte subida .Pasado un cartel que indica Font de La Pastora (casi siempre seca) tomamos a la derecha un sendero muy poco evidente que nos lleva al Cim de la Creueta con un árbol solitario y una placa del Agrupament Escolta de Sant Bernat de Claravall. Seguimos hasta llegar a a Creu de Saba (594 m) magnifica atalaya sobre la Vall del LLobregat ,Montserrat y Collserola ,por debajo de la cruz hay una imagen de la Virgen de Montserrat con libro de visitas y una mesa de orientación un poco estropeada pero que nos es util.seguimos el sendero en decidida bajada que ,nos llevara hasta la curva de una pista, al lado de la misma se encuentran las excavaciones efectuadas a finales de los años 90 para documentar su evolución arquitectonica del Mas del Villar Siglo XII,lo atravesamos y por pista en subida llegamos a la ermita de Sant Pere de Sacama (465 m) situada sobre unas rocas formaba parte del castillo de Sacama(siglos X-XII) del cual aun quedan unos restos, consta de una sola nave con abside semicircular de estilo Lombardo (siglo X).regresamos por el camino que vinimos hasta, llegar al desvío de la Creu de Saba que dejamos a la derecha , dejamos a izquierda el sendero que lleva al Turó de la Gronya(524 m) y salimos a una pista que nos lleva a la masía en ruinas de Can Puígventos (que ya vemos enfrente nuestro,una vez en la misma,tomamos el sendero señalizado hasta el Pla del Fideuer dejando a la derecha el sendero que utilizamos para subir a la Creueta,Llegamos otra vez al Pla del Fideuer,lo atravesamos y tomamos el camino del Coll de Pedra pero al poco rato nos desviamos a la izquierda , y nos colocaremos en el principio del Torrent L' Afrau y por un sendero bastante evidente dejando las Roques D'Afrau y Sant Salvador a nuestra derecha y cada vez mas arriba, llegamos al grupo de rocas puntiagudas llamadas Les Espases (dicen que son las que dan nombre a Sant Salvador) y en poco rato llegamos a donde comenzamos la excursion..
Marzo 2007
Total tiempo aproximado: 5 horas.
Nota:Excursión para hacerla fuera de los meses de Verano ya que la zona es muy seca y muy expuesta al sol. Escasa vegetación debido a los varios incendios que ha sufrido.
Mapas:0392 III Olesa de Montserrat :Escala 1/25.000 Instituto Geográfico Nacional
Mapas Comarcals de Catalunya; Baix Llobregat: Escala 1/50.000 I.C.C.
Bibliográfica: Sant Salvador de les Espases. Joan Sola - Publicaciones Abadía de Montserrat-1990

A un quart i cinc de deu comencem a caminar, tot pujant pel camí del Torrent de l'Afrau, sense tenir la seguretat que trobarem tots els camins que marca el recorregut. Les descripcions, si no es coneix el terreny, a vegades son difícils de seguir, i comparant l'explicació i el mapa de l'ICC hi han camins que no surten, o sigui que endavant.
Per arribar a Sant Salvador no tenim cap ni un de dificultat, quan arribem acabava d'arribar un grup de 30 caminaires que venen de Olesa, i per la pista del davant veiem un grup molt nombrós, crec que hi ha mes de 50 persones, son els que hem vist sortir de la Puda.
Visitem l'ermita, el refugi, pugem al cim on demanem a un que hi ha que ens faci una foto dels tres, fet que accepta, encara que la foto surt pitjor que les meves, que ja es dir....
Seguim, arribem al Coll de Bram, i seguidament al Coll de la Pedra, on aprofitem per esmorzar una mica, aquí toca el sol, a Sant Salvador també tocava però estava ple de gent. Aquí veiem que el grup nombrós sembla que van al Puig de l'Hospici
Ja baixem al Pla del Fideuer i pel senderó, i visitant la font de la Pastora i la del Mateu (cap de les dos raja, encara que a les cisternes hi ha aigua), arribem a Can Puigventós, que pertany a la Fundació Territori i Paisatge de Caixa Catalunya; la masia enrunada.
Seguim amunt, i ja anava massa be..., no veiem el camí que va al Cim de la Creueta i anem directament a la Creu de Saba, la creu per cert està tallada en tres trossos i caiguda i tal i com diu la descripció, la taula d'orientació feta pols. Segons el mapa el cim de la Creu de Saba està, si puges a la carena, abans del Cim de la Creueta i aquest, i segons el mapa, es el Puig Ventós.
Des de on esta la Creu, que a més hi ha un cartell que diu que es La Creu de Saba, al no saber el camí exacte, només saber que aquest baixa ràpidament, agafem un que marxa a l'esquerra, també baixant fort, aquest ens porta a una pista, i aquí ja veiem que alguna cosa no funciona, anem amunt i avall de la pista, entrem en un senderó brut que s'acaba en una barrancada, i l'Albert, com sempre ell, s'allarga a veure si veu l'ermita, quan la veu ens ve a buscar, i donant una gran llaçada, que a més es el camí del mapa, arribem a una cruïlla, a la dreta la Creu i a l'esquerra l'ermita de Sant Pere de Sacama. Pugem, passant per el Mas del Villar, i arribem a l'ermita, es un quart i cinc de tres. Una petita parada i tornem, ara per camí molt marcat anem a buscar, un altre vegada la Masia de Puigventós, deixant a la dreta el senderó que puja a la Creu i no em vist des de dalt.
Pensem parar a dinar, però comença a bufar el vent i a tapar-se el cel, fa fred. Ens arribem al Pla del Fideua i agafem la baixada pel torrent de l'Afrau, camí molt atorrentat i en molts trossos de mal baixar. Arribem a la cruïlla amb el camí del matí, i en un roquer, i amb sol, podem parara a dinar.
Després ja avall, i cap el cotxe a dos quarts de sis.
Una excursió agradable i bonica, amb llàstima de no saber el camí del Cim de la Creueta, o el Cim de la Creu de Saba, com es digui, creiem que era el que pujàvem, i de no encertar el camí de baixada de la Creu, a més de, al no conèixer el terreny no hem volgut pujar ni al Puig Cendrós ni al Turó de la Gronya, però hem quedat molt contents, si venim un altre dia ja ho rematarem.