dimarts, 13 de gener del 2009

La Fita Alta (des de Sidamon)

A la Fita Alta i Esglèsia de Sidamon
Seguint la tònica d'anar fent 100 cims, avui ha tocat el torn de la “merdeta” de la Fita Alta, al Pla d'Urgell. Vaig sol.
He seguit amb exactitud la descripció que hi ha a la pàgina de la Feec., pel que no hi ha gaire cosa a explicar.
Surto a les 9,50h., arribant a la Fita a les 10,15h
Tal i com diu la descripció del poblat ibèric, que està rodejat per un tancat, no es veu res, només unes petites pedres en mig del tancat.
Arribo a Sidamon a les 11,35h., després d'un dia tot emboirat que m'ha impedit veure la poca vista que te l'excursió.
O sigui un dia que només ha valgut la pena per comptabilitzar un 100 cims mes. Mes estona en cotxe per la aproximació que no pas caminant, a més amb boira sense deixar veure mes enllà d'uns 500 mts.
La descripció de la Feec es la següent:

"És la cota màxima del Pla d’Urgell, però malgrat la seva modèstia gaudeix d’un bon panorama sobre els camps de conreu. A prop hi ha el poblat ibèric de les Tenalles i a l’extrem de l’altiplà, una construcció lligada, segurament, a la guerra civil.
Sortida: Sidamon, al km 480 de la N II (al costat del restaurant “Els quatre llops”).
Longitud: 6,3 km
Horari: 1 h 20 min
Desnivell acumulat: 140 m (+ 70 m; - 70 m)
Època ideal: Evitar l’estiu o èpoques de molta calor.
Descripció:
Sidamon. Des de la N II prenem l’avinguda de la Generalitat que travessa el poble i surt a un encreuament. A la dr veiem el canal auxiliar d’Urgell. Tirem de dret per asfalt, passant per davant d’unes granges. Deixem l’asfalt per prendre un trencall a la dr, entre camps. Pugem lleument i sortim a unes granges. Des d’aquí ja veiem el cim, coronat per una antena. Deixem un trencall a la dr i avancem per una pista que va cap a un talús (és una bassa) on gira a la dr i entra en un camp. Avancem per la vora del camp i a l’altra banda trobem un pal d’electricitat i una traça de camí que puja entre oliveres (esq) i uns camps (dr).
26 min. La Fita Alta. Hi ha una caseta amb una antena, un vèrtex geodèsic i una fita vella. Anem cap a la dr seguint la pista que avança entre oliveres i ametllers. Deixem un trencall a l’esq i, més endavant, prenem unes roderes, a la dr, que baixen una mica, però les deixem per pujar lleument a la dr en direcció a un tancat.
32 min. Poblat ibèric de les Tenalles. Des de la reixa no es veu gran cosa. Retornem a la pista carenera, deixem un trencall a l’esq i seguim fins a l’extrem de la serreta.
43 min. L’Observatori (segons el mapa de l’ICC). Construcció, segurament relacionada amb la guerra civil. Retornem uns metres enrere i baixem cap a l’esq per uns senderons entre oliveres abandonades fins a sortir a una pista, que prenem a l’esq i, pocs metres més enllà, girem a la dr per baixar, tot passant pel costat d’una granja fins al canal.
55 min. Canal auxiliar d’Urgell. L’anem seguint en lleu pujada. Quan el canal es fa subterrani, pugem per travessar uns camins i sortir a l’encreuament del final del poble.

La fotografia que hi havia era enllaçada a una pàgina web de la Feec, que ja no existeix (anotació del 3/7/2015)