diumenge, 12 de juny del 2011

Llinars, Tosseta Rasa, Clotes, Vall d'Uixó, Punta Blanca, Terranyes, La Foia, Llinars

La Punta Blanca - Pi de tres cames

Per avui havia quedat amb l'Esteve i el Lluís d'anar als Ports i al final s'han ajuntat la Montse, l'Anna, la Marta, en Josep, en Juan i l'Albert. Anem en dos cotxes però l'altra no es bo per anar per pistes, pel que jo pujo fins al Pla de Llinars, mentre l'altre cotxe aparca a la pista de la Vall del Mascar, on finalitza el cimentat i els ocupants van pujant a peu per la pista en espera que jo faci un altre viatge i que els porti fins a Llinars. Una vegada junts aprofitem per esmorzar abans de començar a caminar.
Avui he preparat de seguir una de tantes rutes del Lluís Ibáñez, de la seva pàgina “Pel Port”, que precisament va fer al mes de maig (tot un tros amb boira), i he afegit unes quantes visites extres.
Sortim quan manquen 2 minuts per les deu del matí, tot seguint el Gr en direcció a la Foia. Una vegada hi som deixem el camí senyalitzat per seguir una serie rastres que ens pugen a la Tosseta Rasa (es el primer extra del dia). Agafem el desviament una mica massa avall, hauria estar millor anar a buscar la carena darrera dels corrals de la Foia, però ...
Una vegada fetes les fotografies de rigor baixem al dret, però amb rastres que mes o menys es poden seguir, fins anar a trobar un altre vegada el GR., que l'anirem seguim fins al coll de Carabasses, tot passant pel costat del Fornet dels Morellans. Copio d'en Lluís Ibáñez: “En aquest indret, ja fa un segle, els pastors morellans acampaven. De la sàrria treien una pell ben adobada sobre la que pastaven. El pa era cuit en aquest fornet del que ara nomes queda la boca”.
Abans d'arribar al coll ens trobem un caminant que anant en direcció a la Foia ens pregunta si manca molt per les Clotes, sort que l'indiquem que va a l'inrevés, que si no ...
Ens allarguem fins al Refugi de les Clotes que ja estat renovat, encara que un grup que hi ha allí ens diuen que la llar de foc no tira.
Reculem una mica i agafem el camí cap a la Vall d'Uixó, quan arribem a la creu de Carabasses ens adonem que ens hem passat els xumadors. Quatre de nosaltres reculem i creiem que els hem trobat, ja que lliga una mica l'explicació que dona en Lluís referent a l'historia de Carabasses: “Allí hi ha unes covetes i unes petites surgències d’aigua. Es en aquest indret on passà els darrers dies de la seua vida Salvador? Carabasses, el darrer fabricant d’estris de boix del Port. Allí va passar una nit del 1896. Possiblement es va aixecar en plena nit per “canviar l’aigua a les olives” i es va estimbar”.
Seguim baixant, saltant-se la visita a la Font de la Tinella, ja que veig que hi ha una bona baixada per tartera que després s'hauria de tornar a pujar. Per cert que un dels mapes del Port hi marca la font de la Tinella, abans i a l'esquerra, i el grupet que hem trobat a les Clotes ens diuen que l'han anat a visitar. O sigui que hi han dos fonts (tollets millor dit) i una de les dos es la de la Tinella i l'altre deu tenir un altre nom.
Arribem a la pista de la Vall d'Uixó i la gent ja comença a protestar pel dinar, a més sabent que quan vaig sol igual no paro a dinar. Quedem que ho farem a la font dels Bassis de la Vall d'Uixó, i així ho fem. La font raja aigua i es força bona i fresca.
Després de dinar ens queda una forta i llarga pujada fins la carena de la Serralla, lloc on arribo molt cansat. Després de descansar, jo, una mica, mentre els altres gaudeixen de la vista, agafem un altre extra del dia, que es anar fins la Punta Blanca, tot passant pel costat del pi de tres cames. Volia anar fins el Pi Camat, però veig la baixada que té i decideixo de no anar, sobretot pensant en la remuntada de la tornada i que els genolls ja comencen a protestar i encara ens queda bastant de caminar.
Retornem i enfilem cap a Terranyes. Com sempre passa hi ha el grup que tira endavant i encara que els crido per anar a fer el tercer extra del dia, no fan cas. Tres anem a visitar el Mas i Pi del Baio, el Avenc dels Científics (l'entrada només), el Maset del Paulino, amb la seva era. Després ja ens retrobem i ens dirigim al Refugi lliure de Terranyes, molt ben conservat, on descansem una mica
Ja veiem que la boira va venint, i seguim cap a la Foia, tot passant pel costat de les runes del Mas de Centelles i d'un altre mas situat al Pla de Pilara. A la Foia veiem els braus de lluny i darrera la boira, que per cert ja ens està agafant, però només ens queda anar a buscar el Gr i baixar a Llinars, de d'on uns baixen a peu fins a la pista que va cap el Mascar i els altres baixem amb el cotxe fins a on ho tenen aparcat els primers, reculant després per agafar-los ja en la pista. Ja tots junts cap a casa, ham parada al Bar-restaurant l'Esquirol, per la ben guanyada cervesa
Hem de fet uns 18,400 kms., i hem arribat a Llinars a un quart de vuit, o sigui hem estat nou hores i quart a la muntanya, amb un desnivell acumulat de pujada de mes de 900 metres. El track pujat i el mapa de perfil figuren menys ja que he netejat el track.
Ha estat un dia molt complert, per sort no hem baixat a la font de la Tinella ni a veure el Pi Camat, ja que ens hauria fet fosc i ens hauria agafat de ple la boira. Per la resta, es d'aquelles sortides que et deixen un regust dels mes bons, amb molt bona companyia, ja que hem rigut durant tot el dia (sempre que no esbufegava, està clar). Però es que els Ports no decepcionen mai.
La zona de la Terranya i de la Foia es de les que no em cansen mai, i ja tinc al cap un altre tomb passant per part de elles, però això serà un altre dia.

Per baixar el track, teclejar aquí. Per veure o baixar les fotografies, aquí.